Thursday, February 01, 2007

applaus

Applaus op alle banken want ik ben geslaagd voor de 6 vakken van Michaelmas. Ik dacht wel dat mijn examens goed waren maar de laatste dagen begon ik toch wat te twijfelen. De traditionele Oxford-administratie zorgt dan ook voor een mooie spanningsopbouw naar de resultaten. Iedere dag krijg je wel een email met de melding waar de resultaten zullen geafficheerd worden maar vanop hetzelfde email-adres worden ook de mensen verwittigd die niet slaagden. Op de duur wordt een mens zenuwachtig om zijn emails te openen...
Tweede maal applaus want ik ben erin geslaagd vijf van mijn 6 keuzevakken te bemachtigen. Het bied-systeem heeft voor heel wat frustratie gezorgd. De truc bestond erin om in te schatten welke vakken veel gevraagd waren en daar veel op te bieden en heel laag te bieden op vakken waar er overcapaciteit was. Vooral de Amerikanen zijn bij dat inschatten nogal uitgegaan van hun 'gutfeeling' en eigen prioriteiten ipv eens te polsen bij anderen wat populair is. Gevolg is dat zij vaak 2 of 3 vakken niet gekregen hebben. Een storm van woeste emails, discussies met de dean en andere minder vriendelijke drukkingsmiddelen was het gevolg... De school houdt echter voet bij stuk en weigert om sommige vakken te verdubbelen in capaciteit. Volgens mij niet de juiste beslissing want de studenten zijn uiteindelijk de klanten en de school moet haar klanten dienen om volgend jaar meer en betere studenten aan te trekken en omhoog te sluipen in de rankings.
De nieuwe FT ranking der MBA scholen is uitgekomen. Oxford staat nog steeds op 20 wereldwijd maar is voorbijgestoken door Cambridge en dat doet pijn hier. Ze werken er echter hard aan om de Europese evenknie van Harvard te worden en zullen ongetwijfeld nog verder stijgen de komende jaren. De rankings zijn heel belangrijk voor wie solliciteert in topbedrijven. Consulting en investment banking mikken echt op studenten uit topscholen en wie niet uit die vijver komt moet heel sterke papieren hebben om toch nog binnen te raken. Ook voor de school zelf is het belangrijk om hoog te staan want hoe hoger ze staan hoe makkelijker ze studenten en proffen aantrekken.
Het niveau van sprekers dat ze hier kunnen aantrekken blijft ongelooflijk hoog. Vorige week had ik een diner met Martin Sorrell , die heeft in 20 jaar tijd WPP uit de grond gestampt. Momenteel stelt WPP 65000 mensen te werk en is de beurswaarde 10 miljard dollar. Volgende week komt Luis Cantarell , de VP van Nestlé worldwide en kort erna komt Etienne Davignon, voor één keer zal ik niet de enige belg in de zaal zijn

2 comments:

Anonymous said...

Bijna ingedommeld en de vergetelheid nabij.

Het was al even geleden dat ik de site nog eens heb bezocht, maar veel is er nog niet veranderd.

Het bébietje ziet er mooi uit, je vrouwtje straalt van geluk en Woebin,... tja, wat kan ik zeggen.

Het lijkt van hier zo ver... maar op enkele uren kan jij hier of ik daar geraken... Zet de koffie al maar klaar, want wie weet sta ik plots voor de deur.

We kijken immers al uit naar je "bezoekje" aan je vaderland.

greetings

Anonymous said...

senor,
een dikke proficiat van mijnentweghe met de puike resultaten! keep up the good work,
peter